Selasa, 26 November 2013

LECITHIN



APA ITU LECITHIN?
Mengikut takrif Wikipedia, lecithin adalah istilah generic untuk mengkelaskan sekumpulan asid lemak berwarna kuning keperangan yang wujud di dalam manusia, haiwan dan tisu tumbuhan. Ia adalah kumpulan asid phosphoric, kolin, asid lemak, gliserol, glikolipid, trigliserida dan phospholipid.

Lecithin pertama kali diasingkan pada 1846 oleh ahli kimIa dan ahli farmasi Perancis. Beberapa tahun kemudian, saintis akhirnya menjumpai lecithin wujud di dalam pelbagai komponen biologi seperti vena darah,  tisu otak manusia, hempedu, telur ikan, otak kambing dan ayam.

Selain itu, ia juga ditemui pada kacang soya, telur, susu, sumber marin, biji kapas dan bunga matahari.

Fungsi sebenar lecithin
Lecithin berfungsi sebagai pengemulsi lemak iaitu pemecah lemak yang baik. Sebab itu lecithin sangat terkenal dalam program penurunan berat badan terutamanya untuk memecahkan lemak.

Lecithin dijual sebagai suplemen dan digunakan dalam bidang perubatan. Selain itu, ia membantu kerja-kerja mencuci seperti untuk mencegah perlekatan (sticking) contohnya dalam penyembur tidak melekat (nonstick cooking spray).

Lecithin telah dibuktikan dapat menurunkan kolesterol jahat (LDL), trigleserida dan boleh meningkatkan paras kolesterol baik (HDL) oleh USFDA.

Otak manusia apabila dikeringkan, ia mengandungi lebih kurang 30% kandungan lecithin. Ini juga menunjukkan manusia juga memerlukan lecithin untuk meningkatkan fungsi ingatan.

Lecithin Shaklee
Diekstrak daripada kacang soya organik bukan GMO, dan setiap kapsul mengandungi 520mg lecithin soya termasuk 80mg kolin dan 48mg inositol.

Manfaat utama Lecithin Shaklee:
1. Membantu penyerapan vitamin larut lemak seperti A,D,E dan K.

2. Melindungi hati- menghalang endapan lemak di hati, sirosis hati, dan hati berlemak. Juga membantu memulihkan kesihatan hati.

3. Pemecahan lemak dan kolesterol
Lecithin bertindak sebagai pembersih salur darah, mengemulsi dan metabolisme lemak, kolesterol dan trigliserida dalam tubuh.

4. Pelangsingan
Pengambilan dalam kuantiti banyak (max 6 biji sehari) mempercepatkan pembakaran lemak dan kesan pelangsingan seimbang.

5. Mencantikkan otot dan kulit
Membentuk membran sel, melembapkan dan menghaluskan kulit, untuk kulit yang cantik, mengaktifkan metabolisme sel dan melambatkan penuaan.

6. Memperbaiki alergi
 Menghalang platlet darah dari mengaktifkan tisu gegelung di dalam salur darah, seterusnya mempertingkatkan alergi seperti penyakit kulit- dermatitis dan demam alergi.

7. Mempertingkatkan daya ingatan dan meringankan stress
 Mengandungi kolin yang membentuk penghantar saraf kranial yang mempertingkatkan kuasa pembelajaran, memperbaiki daya ingatan, menghalang Alzheimer, dan meringankan stress.

Sains Akademi Nasional telah menetapkan yang kolina adalah penting dalam pemakanan kerana ia meningkatkan kesihatan otak, hati, sistem kardiovaskular dan pembiakan. Wah!

Kolina adalah satu komponen neuro-penghantar asetilkolin yang terlibat dalam penghantaran mesej kepada otak dan saraf.

8. Mencegah tekanan darah tinggi
 Memperbaiki tekanan darah tinggi dengan menghalang arteriosklerosis, menggalakkan peredaran darah.

9. Memperbaiki prostat lelaki

10. Meringankan sembelit
 Bertindak sebagai pelembut najis yang berkesan, melembapkan usus dan meleraikan toksin di dalam usus.

Tahu tak yg lecithin boleh diambil oleh anak-anak juga sebaik dia pandai menelan? (kunyah pun boleh).. Lecithin menajamkan minda juga seperti Omega ;)

Lecithin juga membantu ibu2 menyusu mengurangkan bengkak susu!

Cara Pengambilan:
Maksimum 6 biji sehari.
Untuk pelangsingan: 2-6 biji selepas makan (sekali atau 2 kali sehari)

Harga:
Ahli : RM42 (SM)/ RM44 (SS)
Runcit: RM52.50 (SM)/ RM55 (SS)

Hubungi saya sekarang! ^-^
NURUL ISMAIL
Shaklee ID: 1024007
WhatsApp/ SMS: 0133207458
Email: halcent.boutique@gmail.com
Facebook Page: HALCENTCOLLECTIONS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan